середу, 14 грудня 2016 р.

Як викладати історію в сучасних умовах

Історія як навчальний предмет відіграє особливу роль у розвитку особистості учня, тому проблема відповідності сучасної шкільної історичної освіти реальним вимогам життя є одна з найактуальніших. Ця проблема загострюється, якщо брати до уваги  реалії сьогодення в Україні. Ми живемо в умовах анексії Росією Криму, гібридної війни на Донбасі, спроб спровокувати внутрішні конфлікти в різних регіонах України, зокрема на півдні. Саме тому обговорення та спільне бачення вирішення завдань визначених Державним стандартом для предметів освітньої галузі «Суспільствознавство» є запорукою успіху у навчанні та вихованні юних громадян нашої країни. 

9 грудня на базі Очаківської ЗОШ І-ІІІ ступенів відбулося засідання міського методичного об'єднання вчителів, які викладають суспільствознавчі дисципліни у загальноосвітніх навчальних закладах. Педагоги відвідали практичне заняття з історії України у 8 класі «Військове мистецтво, побут та звичаї запорізького козацтва». Чуприна Є.Г., вчитель Очаківської ЗОШ І – ІІІ ст. №4 продемонструвала напрацьовані форми та методи роботи з восьмикласниками відповідно до нових вимог змісту освіти та Державних стандартів. Славич Л.Г,. вчитель історії та правознавства провела відкритий позакласний захід "Брейн-ринг " на тему "Право і Закон" (Всеукраїнський тиждень права) у якому взяли участь дві команди учнів 10-11 кл.

Під час проведення заходу були обговорені актуальні питання викладання історії. Славич Л.Г. поділилася з колегами власним досвідом з питання "Формування соціальної компетентності особистості, як важливої умови громадянського суспільства".  Вишинська О.С., учитель Очаківської ЗОШ І – ІІІ ст. №2 та Ливарюк Л.О., учитель Очаківської ЗОШ І – ІІІ ст. №1 розповіли про участь у обласній науково-практичній конференції на тему «М.С. Грушевський - творець української держави», присвяченої 150-річчю з дня народження вченого та політика. Підготовлені ними матераіли ввійшли до наукової збірки МОІППО і можуть використовуватися вчителями та учнями під час підготовки до уроків та в позакласній діяльності. Діцан Н.І., вчитель Очаківської ЗОШ І – ІІІ ст. №3 на власних практичних заняттях з історії України в 10-11 кл. використовує метод проектів, як засіб реалізації дослідницьких і творчих завдань; про це вона також ділилася з істориками.

У зв’язку зі змінами освітньої парадигми відбувається коригування змісту і результатів навчання історії. Щодо останніх, то від «учень знає» переходимо до «учень вміє», тобто як розуміє, оцінює, порівнює, аргументує, відстоює свою думку, знаходить інформацію тощо. Тому актуальними залишається питання напрацювання досвіду з проведення практичних занять у середніх та старших класах. Такий вид навчання передбачено чинними державними програмами з історії та правознавства і тому для вирішення цього питання була створена творча лабораторія. Про хід роботи над розробкою опорних конспектів уроків практичних занять з історії та правознавства розповіли вчителі навчальних закладів міста.


                          

У пояснювальній записці до навчальної програми з історії для 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів зазначено: «Історія допомагає школярам ідентифікувати себе як громадян України, усвідомлювати складність зв’язку сьогодення з минулим, сприймати культурне розмаїття суспільства. Метою навчання історії в школі є формування в учнів самоідентичності та почуття власної гідності на основі осмислення соціального і морального досвіду минулих поколінь, розуміння історії і культури України в контексті загального історичного процесу». Саме цій меті підпорядкована вся система методичної роботи з вчителями Галузі "Суспільствознавство".

Немає коментарів:

Дописати коментар