понеділок, 11 січня 2016 р.

Реформування, чи ліквідація методичної служби?

Рік тому  Верховна Рада ухвалила Закон "Про внесення змін і визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" (№ 1577), після якого державні адміністрації та органи місцевого самоврядування розпочали оптимізацію мережі методичних кабінетів в галузі освіти, з одночасним скороченням видатків на їх утримання.

З метою надання легітимності цим незворотнім процесам, серед педагогічної спільноти, батьків, громадськості, в окремих засобах масової інформації та соціальних мережах, проведено масову кампанію по дискредитації професійної діяльності районних (міських) методичних кабінетів. Як наслідок, це призвело до тотального скорочення штатних одиниць районних (міських) методичних служб, а в деяких випадках, до повної їх ліквідації у нашому регіоні.

Ці процеси негативно вплинули на науково-методичне  забезпечення  системи  загальної  середньої  та дошкільної    освіти,   організації  науково-методичної   роботи, підвищення   кваліфікації,   професійного  рівня    педагогічних працівників загальноосвітніх, дошкільних і позашкільних навчальних закладів у міжкурсовий період.
У складі методичних кабінетів з’явилися посади неметодичного спрямування – інженер-електронік, програміст, оператор комп’ютерного набору, завідувач ПМПК, логопед тощо. 

Здебільшого, на сьогодні методисти виконують роботу, яка безпосередньо не пов’язана з їх посадовими обов’язками. Їх залучають до інспектування управлінської діяльності навчальних закладів, контролю та оцінювання якості навчально-виховного процесу, ведення статистичної звітності, організації та проведення заходів із учасниками навчально-виховного процесу тощо. Де-факто відбулося неформальне злиття  методичних та управлінських функцій, особливо в тих органах управління освітою, в яких проведені кадрові скорочення.

У новому проекті Закону «Про освіту» не передбачено жодної статті або пункту, які легітимізували б функціонування не лише міської (районної) методичної служби, а й районних (міських) управлінь (відділів) освіти. В майбутньому це суттєво знизить можливості реалізації права на освіту через суб’єкти освітньої діяльності та обмежить шляхи здобуття інформальної та неформальної освіти.

У сучасних умовах діяльність методичних кабінетів, (сервісних центрів, комунальних установ тощо) насамперед, необхідно проводити в контексті перегляду змістовного наповнення їх діяльності, як окремих структур. Симбіоз (об’єднання) управлінсько-методичних функцій в межах однієї установи (підрозділу) сприятиме ефективній реалізації державної політики в галузі освіти і виховання на місцях, зменшить ризики втрат координаційно-управлінської вертикалі в освітній галузі, суттєво звузить коло опосередкованих контактів між вищими органами управління та дошкільними й загальноосвітніми навчальними закладами. 

Пропозиції:
·         
п   2, ст.22 «Управління закладом освіти» проекту Закону «Про освіту» привести у відповідність до діючого Закону від 17.06.2014 року №1508-18 «Про співробітництво місцевих громад», через внесення наступних коректив та викласти його в такій редакції:
·         після слів «керівник закладу;» вилучити з тексту формулювання «колегіальний орган управління закладу освіти», замінивши його на «орган управління закладом (закладами) освіти, який створюється за ініціативи засновника (засновників) місцевих територіальних громад для здійснення делегованих управлінсько-методичних та координаційних функцій;», далі за текстом.
·         
     Розробити нове положення про орган (установу) освітнього сервісного обслуговування навчальних закладів (незалежно від форми власності) територіальних громад, до функцій якого віднести управлінсько-методичні сервісні послуги, а саме:

-       реалізація державної політики в галузі освіти і виховання на відповідній території (з урахуванням особливостей місцевих громад);

-       моніторинг стану освіти в територіальних громадах, прогнозування розвитку загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти;

-       розробка моделі надання освітніх послуг для населення певної територіальної (територіальних) громади (громад);

-       сервісне обслуговування потреб навчально-виховного процесу, а саме:
-       навчально-методичне забезпечення та інспектування (інспектування за вимогою засновника, керівника закладу колегіального органу громадського самоврядування тощо);

-       координація спільної діяльності навчальних закладів;

-       методичний супровід упровадження нових державних освітніх стандартів, навчальних програм, підручників;

-       пошук і накопичення інформації про наукові здобутки в галузі методичного менеджменту та їх трансляція навчальним закладам;

-       підготовка до участі у всеукраїнських та міжнародних проектах, програмах, виставках тощо;

-       упровадження нових педагогічних технологій, методик, форм навчання дітей з метою підвищення фахової майстерності та поліпшення якості освіти;

-       впровадження психолого-педагогічних інновацій та експертна оцінка їх ефективності тощо;

-       розробка нормативного супроводу окремих аспектів діяльності загальноосвітніх навчальних закладів: положень, інструкцій, методичних рекомендацій, правил тощо;

-       вироблення інструктивних та інструктивно-методичних рекомендацій до формування освітньої політики;

-       надання педагогічним працівникам інформації, яка не була отримана ними під час здобуття вищої педагогічної освіти;

-       адаптація і трансформування психолого-педагогічних концепцій і моделей навчання та виховання в навчально-виховний процес;

-       методично-технічне забезпечення використання інформаційно-комп’ютерних технологій в навчально-виховному процесі;

-       патронат науково-дослідної роботи і проектної діяльності учнів, організація роботи з обдарованою молоддю (олімпіади, МАН, конкурси, турніри, фестивалі, спортивні змагання тощо);

-       навчально-методичне забезпечення здійснення інклюзивного навчання, зокрема дистанційно;

-       організація профільного навчання в старшій школі;
-       здійснення експертизи навчальних програм, підручників;

-       проведення моніторингових досліджень;

-       організація та проведення ДПА, ЗНО;

-       пошук та науково-методична підтримка вчителів-новаторів, вчителів-дослідників;

-       підготовка до участі в професійних фахових конкурсах «Учитель року», «Вихователь року», «Класний керівник року», «Керівник гуртка» тощо;
-       підготовка та узагальнення статистичної звітності про стан,  розвиток, перспективи освіти;

-       організація роботи щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників (забезпечення проходження курсової перепідготовки, сертифікації);

-       забезпечення підвищення фахових компетенцій педагогічних працівників у міжкурсовий період на принципах наступності, науково-методичної підтримки, стимулювання творчої активності, консультування тощо;

-       проведення атестації керівних та педагогічних працівників атестаційною комісією ІІ рівня у порядку, встановленому Міністерством освіти і науки України;

-       проведення атестації загальноосвітніх, дошкільних та позашкільних навчальних закладів усіх типів і форм власності;

-       розвиток самоврядування у загальноосвітніх, дошкільних та позашкільних навчальних закладах;

-       комплектування навчальних закладів педагогічними працівниками;

-       сприяння проведенню науково-пошукової, дослідної, експериментальної та інноваційної діяльності у навчально-виховному процесі навчальних закладів;

-       сприяння створенню безпечних та нешкідливих умов для учасників навчально-виховного процесу (перелік може змінюватися).

В.А. Тарабан, завідувач РМК відділу освіти, молоді та спорту Очаківської райдержадміністрації   

       

Немає коментарів:

Дописати коментар