За останній час звичайні школи отримали реальну можливість фінансової та управлінської самостійності. Об'єднані територіальні громади навіть утворили свої органи управління освітою - приклад Очаківський район, Куцурубська сільська рада об'єднаної територіальної громади (2 школи та 2 дтсадки). Це дає реальні можливості дебюракритизації освітнього процесу та позбавлення від формалізму в роботі. Яку роль має відігравати сучасний керівник навчального закладу?
Слушні думки з цього приводу виклаені у статті Віктора Громового, яка пропонується на ваш розсуд.
Зайве
доводити банальну істину про те, що школа завжди схожа на свого директора, що
саме від його професіоналізму, мобільності, готовності до змін, творчого
підходу до справи залежить доля освітніх реформ в Україні.
За моїми спостереженнями на сьогоднішній день у нас є таке співвідношення
типів директорів шкіл:
1. Директор-господарник(60-70%
від загальної чисельності директорів шкіл),
2. Директор-«паперовий
король» (20-25% від загальної чисельності директорів шкіл),
3. Директор-«священна
корова» (5-10% від загальної чисельності директорів шкіл),
4. Директор-науковець(1-3%
від загальної чисельності директорів шкіл),
5. Директор-громадський
діяч(1-2 % від загальної чисельності директорів шкіл),
6. Директор, якого не
чекали (0,5 -1% від загальної чисельності директорів шкіл).
Загальна кількість господарників і «священни корів» у нас лишається
практично незмінною упродовж останніх двох десятиліть.
За останні 5 років зросла кількість «паперових королів», яких посилено
зрощує бюрократична система.
З огляду на провальні для освітян останні місцеві вибори, різко впала
кількість громадських діячів.
Особливо невтішним є той факт, що практично впала до нульової позначки
кількість «директорів, яких не чекали»(на початку 90-х вони складали 3-5% і
саме вони тоді задавали тон).
Звісно, у такому стані директорський корпус аж ніяк не взмозі стати «силою
змін». Господарники, «паперові королі» і «священні корови» будуть скоріше
гальмом будь-яких реформ. Єдина зміна, яку вони радо вітатимуть, це
покращення фінансування. Утім, за нинішньої ситуації система шкільної освіти як
«чорна дірка» поглине будь-які кошти без відчутного ефекту щодо якості
освіти.
Тепер детальніше поясню, які риси покладені в основу цієї типологізації:
1. Директор-господарник
Ця чи не найбільша в Україні група директорів шкіл спирається на
традиційний за радянських часів стереотип оцінювання їхньої роботи: про школу
(та її керманичів) судять з того, що в ній (у них) є.
Звичайно, ідеться про те, що можна продемонструвати, — матеріальну базу.
Як правило, на передній план виходять такі властивості директора, як здатність
щось вибити, роздобути, випросити...
Зворотним боком цієї медалі часто стає орієнтація на показуху. Деякі школи
нагадують музей, де діти почуваються не повноправними господарями, а скоріше
— шкідниками, які псують красу школи-вітрини. Іноді — в умовах низького температурного
режиму — прагнення цю красу підтримати переростає у знущання над дітьми, які
втрачають здоров'я, замерзаючи у змінному взутті, але паркет шкільних коридорів
зберігається для перевіряльників.
2. Директор-«паперовий король»
Наявна в Україні система відстежування результативності роботи керівників
школи досі ґрунтується на надзвичайно простих формах перевірки документації.
Тож хорошим є той директор, який сам
зміг напрацювати бездоганне, на думку бюрократа, портфоліо з численними
концепціями, положеннями, планами (циклограмами) роботи, річним комплектом
наказів, який вчасно подає звіти з усіх
можливих питань, уміє домогтися від своїх підлеглих бездоганного ведення
шкільної документації... «Без бумажки ты бу-кашка, а с
бумажкой — человек», — цей девіз недарма взяли на озброєння такі директори.
Головним є не реальна робота школи в тій чи іншій сфері, а відображення
цієї роботи (часто уявної) на папері. Будь-які бюрократичні структури не матимуть
жодних претензій до директора, якщо в шкільних паперах «усе красіво». Особливо
цінується спроможність директора домогтися, щоб записи в усіх класних журналах
усі вчителі школи робили пастою одного кольору. Освітянська бюрократія вважає
це піком досягнень у створенні привабливого іміджу школи.
«Вищим пілотажем» вважається також уміння директора показати школу на
педагогічних ярмарках, виставках чи конференціях.
3. Директор-«священна корова»
Його не можна звільнити з посади, не можна умовити зайнятися чимось іншим
і залишити її з власної волі, скажімо, у зв'язку з похилим віком.
Він має численні зв'язки ще з часів комсомольсько-партійної молодості або
напрацьовані упродовж багаторічної «роботи з батьками».
Має авторитет у нинішньої влади як канонізований колись «маячок». Іноді — й
авторитет у місцевих «авторитетів».
Головний зміст роботи такого директора — «спочивання на лаврах» та
колекціонування чергових відзнак.
4. Директор-науковець
Для нього школа — це недописана дисертація, яка повинна стати трампліном
до спокійного викладацького життя в місцевому педагогічному університеті.
Основна його функція — ведення «ввімкненого спостереження» за процесом реалізації
тих чи інших педагогічних ідей в освітньому просторі школи. Звичайно, це
можливо лише, якщо ідеї насправді переходять зі сфери педагогічної фантастики
у сферу педагогічної дійсності, коли омріяні ідеальні картинки спроектованої
моделі школи не надто контрастують із реальним станом справ.
Загальновизначеним ідеалом директора-науковця нині є В.Сухомлинський, хоча
і його шлях до канонізації пролягав «через терни», і йому доводилось упродовж
тривалого часу бути «білою вороною» в колі своїх колег, значна частина яких
тепер називає себе його «соратниками».
Сьогодні в Україні можна на пальцях перелічити директорів шкіл, котрі мають
друковані праці, ведуть серйозні наукові дослідження, інноваційний пошук.
Тож категорія «директор-науковець» є скоріше винятком(про директорів шкіл,
які мають наукові ступені як атрибут спотвореного розуміння престижності мова
не йде).
5. Директор — громадський діяч
З огляду на те, що школа, за словами Пітера Друкера, стала тепер центром
місцевої громади (School as Community Center), директор стає активною дійовою особою на
ниві соціального розвитку локального співтовариства. Тож мешканці мікрорайону
можуть сподіватися і на його громадські ініціативи, які б допомогли вирішити
проблеми місцевого соціуму, і на особисту участь у консолідації місцевої
громади, і на здійснення багатьох інших функцій, які б дозволили самій школі
бути ресурсом соціального розвитку.
Звичайно, будь-які крайнощі шкодять виконанню прямих службових обов'язків
директора школи. Так, іноді в деяких містах України важко зрозуміти, де ця
людина більше «працює» — депутатом у міськраді чи директором у школі — і як
цей «професійний» політик місцевого рівня розуміє виконання «громадських
обов'язків».
Зрозуміло, що аномальність українських реалій часто змушує ту чи іншу
людину визначати пріоритетною сферою діяльності саме ту, яка дає більше
дивідендів, тому роботу в школі можна на якийсь час (або назавжди) відсунути на
задній план, зробивши з неї лише другорядний складник політичного іміджу.
6. Директор, якого не чекали
Колись у газеті «Первое сентября» з'явилась оригінальна характеристика
цього типу педагогічної особистості директора пострадянської школи:
«На них справді не чекали — молодих, енергійних, сміливих, у
чомусь жорстоких і безапеляційних «вискочок», ерудованих і насмішкуватих, далеких
як від альтруїзму, так і від меркантильності. Людей, які не бояться говорити
правду у вічі «високому начальству», які не вміють гнути спину, живуть весело,
жадібно, розумно і, всупереч обставинам, радісно. Найголовніше, що вони
принесли в школу неймовірний рівень свободи, свіжу стихію по-юнацьки зухвалого
і водночас дуже тверезого ставлення до життя. Можливо, тому, що їм колись не
змогли пояснити, що і як слід робити у школі, вони самостійно формують свій
стиль управління, свій простір і свою педагогіку, їм не треба довго і болісна
руйнувати старі принципи і традиції шкільного устрою — вони просто мали щастя їх не знати».
І хоча на педагогічному олімпі роль білої ворони часто спричиняє негативну
реакцію та призводить до купи проблем, вони просто приречені не бути такими,
як усі.
Це про них американський філософ Генрі Торо писав: «Якщо людина не крокує в ногу зі своїми
супутниками, можливо, що їй вчуваються звуки іншого маршу».
Як правило, на початку 90-х вони очолювали навчальні заклади нового типу —
ліцеї, гімназії, приватні школи. Власне, у роботі директора їх привабила саме
можливість створення адекватної майбутньому освітньої структури, яка б
«вбирала» в себе майбутнє таким, яким воно постає в оптимістичних прогнозах
футурологів, та орієнтувалась на нову освітню парадигму. Директор такого
навчального закладу має бути не просто висококласним фахівцем у сфері освітнього
менеджменту, а й людиною ідеї, з власним
баченням мети й завдань сучасної школи, та спроможною реалізувати ці ідеї,
збудувавши технологічно продуману освітню систему.
Більшість цих людей система видавила із шкіл, лише невеличка кількість
змогла втриматись. На жаль, багато з них тепер мають статус «священної корови»
або «паперового короля».
Автор: Віктор
Громовий
Немає коментарів:
Дописати коментар