Чому виникла
необхідність розробити Методичні рекомендації для
проведення виховних заходів у ЗНЗ до Дня початку кримського спротиву?
Відповідь на це запитання дає стан справ в інформаційному полі щодо початку
окупації Криму Росією. Пройшло два роки від початку вторгнення російських
окупантів, які за підтримки частини місцевого населення анексували Крим, проте
до сих пір інформації про те, як проходила сама окупація обмаль.
Завдяки великій кількості ЗМІ, особливо російських або
контрольованих Росією, сам процес захоплення української території
представляється як «возз’єднання», «повернення на Родину», яке відбувалось при
повній підтримці місцевого населення. Обговорюється багато «нюансів» анексії –
дії українських військових та «зелених чоловічків», української та російської
влади, так званий «референдум» та інше. Проте факти кажуть зворотне – не було
ніякого «возз’єднання», півострів зустрічав окупантів не тільки «хлібом та
сіллю», кримчани активно виступали проти. Тому, як саме відбувалися події і
присвячені Методичні рекомендації.
Посібник складається з декількох блоків:
Частина I. Основні ідеї та мета.
Частина ІІ. Інформативний мінімум для вчителя.
Частина ІІІ. Базові конспекти виховних заходів.
Додатки: 1. Як працювати із світлинами. 2. Як працювати
із текстами. 3. Світлини.
В частині І надаються основні теоретичні методичні
матеріали – актуальність, мета та завдання, умови результативного проведення,
форми проведення заходів та ресурси, необхідні для їх проведення. Все це
допоможе вчителю правильно підготуватися до проведення заходів, присвячених
кримському спротиву російській окупації.
Частина ІІ надає той інформативний мінімум для вчителя,
який необхідний для успішної реалізації мети та завдань і складається з
фактичного матеріалу. А саме це дві хронологічні таблиці – безпосередньо
хроніка окупації (з 23 лютого по 16 березня 2014 року), в якій по днях
наводяться факти вторгнення російських військ та хроніка кримського спротиву,
де також по днях наводяться факти дій кримчан проти окупації півострову.
Наступним блоком цієї частини є приклади міжнародних
документів, які Російська Федерація грубо порушила, вторгнувшись до Криму (так
званий Будапештський договір –
Меморандум про гарантії безпеки у зв’язку з приєднанням
України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї; Договір про дружбу,
співробітництво і партнерство між Україною і Російською Федерацією; Резолюція
Генеральної Асамблеї ОО́Н про підтримку територіальної цілісності України
№68/262; Резолюція № 1988 (2014) ПАРЄ «Останні події в Україні: загрози для
функціонування демократичних інститутів»).
Блок відеоматеріалів присвячений відеосвідоцтвам
кримського спротиву (виконання українського гімну ялтинськими випускниками та
курсантами; живий ланцюг кримських татар; фрагмент фільму «Крым. Путь на
родину» та прес-конференції В.Путіна, де підтверджується участь Росії в
окупації Криму та інші відеосвідоцтва).
Блок «Світлини» описує понад 30 світлин, які представлені
в Додатках і які є фотосвідоцтвом спротиву окупації Криму.
В блоку «Люди» розповідається про українців, які були
вбиті окупантами, а також про кримських активістів, яких викрадали та піддавали
тортурам окупанти та колобаранти, а також кримчан, які зникли і до сих пір не
відома їх доля.
Блок «Справи» надає інформацію про переслідування
кримчан, які виступили на захист своєї землі з боку окупаційної влади – це
справа «26 лютого» і «3 травня» та справи Сенцова і Костенко. Завершує
Частину ІІ словник основних термінів, які можливо використовувати під час
уроків і які розкривають тематику окупації та спротиву.
Частина ІІІ складається з трьох розробок виховних
заходів, які вчителі можуть використовувати під час класних годин, уроків та
інших заходів. Вони складаються з різних видів роботи – як з документами та
світлинами, так і з відеосвідоцтвами та хронологією. При чому кожну частину
можливо використовувати окремо.
В Додатках знаходяться методичні поради як працювати із
світлинами та текстами, а також світлини.
Методичні рекомендації були підтримані Міністерством
інформаційної політики України та Міністерством освіти і науки України (Лист МОН України від
16.02.2016 № 1/9-79 «Про використання у загальноосвітніх навчальних закладах
методичних рекомендацій» та лист «Інституту модернізації змісту
освіти» від 17.02.2016 р. №2.1./10-290 «Про проведення уроку до Дня початку
кримського спротиву»).
Олег Охредько, експерт, аналітик Центру громадянської освіти «Альменда».
Немає коментарів:
Дописати коментар