За давньою традицією, належне різдвяне святкування
починається ще ввечері напередодні Різдва з духовних і матеріальних
приготувань. Вечір цей зветься Святим чи Свят-Вечором, або ж Навечір'ям Різдва
Христового, що припадає сьогодні
на
6 січня.
Це один з найбільш шанованих днів для всіх християн - і
східного, і західного обрядів - та одне з найважливіших родинних свят, магічний
день, коли кожна сім'я створює в оселі атмосферу затишку, достатку та злагоди.
Однак не менш важливою була завчасна й серйозна
підготовка до різдвяно-новорічних обрядів. Обов'язково з пори жнив
зберігали обжинкового Дідуха та
відбирали пахуче сіно. До свят завершували всю важливу роботу по господарству
- від наведення ладу в хаті та обійстві до ремонту робочого реманенту, ткання полотна й вичинки шкір.
За звичаєм до свят господині ретельно прибирали в хатах,
вибілювали помешкання й розмальовували квітами комин, застеляли нові
або чисто випрані скатерки, рядна й рушники. Обов'язково намагалися справити
новий одяг для всіх членів родини та купити новий посуд (макітри, горшки,
коцюби й макогони). Із воску власної пасіки люди виготовляли святкові свічки,
приказуючи спеціальні замовляння і молитву. У підготовці були задіяні усі - і
малі, і старі.
Ранкові
приготування
Ще вдосвіта господиня приступає до праці. Першою магічною
дією є добування нового вогню. Жінка дістає з покуття кремінь і кресало, які
останні дванадцять днів лежали під образами. Вона тричі кладе на собі знак
хреста і, ставши обличчям до схід-сонця, викрешує «новий огонь». Цим вогнем
вона розпалює в печі дванадцять полін, що їх припасала та сушила дванадцять
днів останнього місяця.
Після цього господиня приступає готувати дванадцять
свят-вечірніх страв: ставить узвар,
варить горох, квасолю, смажить капусту,
рибу, ліпить вареники,
готує бараболю, гриби, кашу гречану
з конопляним молоком, голубці з
пшоном, коржі з
маком та кутю з
товченої пшениці. В усьому їй допомагають діти. В цій багатій, але пісній
вечері господиня представляє найголовніші плоди поля, городу і саду, ніби дає
звіт новому рокові за своє багатство в минулому році.
В той час господар іде напувати худобу, стелить
нової соломи та дає їй свіжого сіна. Потім він одкидає сніг від хати, розчищує
стежки і уважно оглянудає усе господарство. Ніщо не може бути в цей вечір
поза домом - позичене чи десь забуте.
Всі члени родини теж повинні бути вдома. Кажуть, якщо в
цю ніч десь заночувати, то цілий рік будеш блукати по світу. Не можна і
сваритися в цей день, а навпаки, треба помиритися з ворогами, щоб у новому році
було мирно і в хаті, і поза хатою. Тому, аби когось не забути, господиня
заворожує усіх своїх ворогів: затикає клоччям усі дірки в лавках та ослонах і
заклинає: «Не дірки затикаю, а роти моїм ворогам, щоб їх напасті не
зловили мене через увесь рік». Також вона зав'язує ґудзі на мотузці —
стільки ґудзів, скільки має ворогів, а коли сідатиме вечеряти, то покладе той
мотузок під себе, примовляючи: «Щоб так мої вороги мовчали, як ці ґудзі
мовчать!»
Встановлення
на покуті Дідуха
Сьогодні не снідають і обходяться без обіду. Хіба
дітям, що не можуть терпіти голоду, мати дозволить дещо з'їсти, та й то лише в
обідній час.
Коли вечоріє, починається готування домашнього
вівтаря. Господар вносить сніп жита — «дідуха».
Переступаючи поріг, він скидає шапку і вітається з господинею, ніби вперше
входить до хати:
— Дай, Боже, здоров'я!
— Помагай Біг, — відповідає господиня, — а що несеш?
— Злато, щоб увесь рік ми жили багато! — говорить господар, зупиняючись посеред хати. Тут він хреститься і, звертаючись до родини, віншує:
— Дай, Боже, здоров'я!
— Помагай Біг, — відповідає господиня, — а що несеш?
— Злато, щоб увесь рік ми жили багато! — говорить господар, зупиняючись посеред хати. Тут він хреститься і, звертаючись до родини, віншує:
— Віншую вас із щастям, здоров'ям, з цим Святим Вечором,
щоб ви в щасті і здоров'ї ці свята провели та других дочекались — від ста літ
до ста літ, поки нам Пан Біг назначить вік!
Повіншувавши, господар підносить «дідуха» високо над
столом і ставить на покутті під образами.Далі він перев'язує «дідуха» залізним
ланцюгом і кладе біля нього ярмо, чепіги від плуга і хомут. Господиня добуває із
скрині нову білу скатерку і все це накриває.
Згідно з українським світоглядом Рай-Дідух був
умістилищем духів-пращурів, духу житла, добрих духів-Лада.
Останні, вважалося, після жнив вселяються в сніп-Дідух і з ним переходять з
ниви до клуні. А інші духи-Лада переходять з полів у ліси, гори та долини. Духи
разом із Дідухом входять до оселі людей і для них господарі влаштовують Святу
Вечерю. На цю Багату Кутю, крім добрих духів, приходять і бог урожаю та бог
домашніх тварин. Місце ж Дідуха в хаті звалося «Раєм», бо там, вважали, з цього
часу перебуватимуть душі пращурів-покровителів роду і дому.
До тих пір, поки Рай-Дідух стоїть на покуті, суворо
заборонялося виконувати будь-яку роботу, окрім догляду худоби. В цю пору
господині навіть виносили з оселі віника, щоб не підмітати в хаті. В цю пору
годилося лише святкувати й не працювати.
Облаштування
оселі та святкового столу
Господар знову вносить до хати оберемок соломи та
сіна. Солому він розстеляє по долівці, а сіно ділить на дві нерівні
частини. Меншу кладе на покутній бік столу, а з більшої робить стіг під столом.
Зверху на сіні ставить черепок з жевріючим вогником, де куриться ладан,
наповнюючи хату святочними пахощами. Збоку коло сіна, під столом, господар
кладе ще «заліззя» — леміш від плуга, гистик без держака та сокиру.
Діти по кілька разів торкаються тих речей босоніж — «щоб ноги були тверді,
як залізо». Таким чином господарі захищають свою господу від «злої
сили», щоб позбутися її не тільки на цей вечір, а й на весь господарський рік.
Господар і господиня з новоспеченим «святочним» хлібом,
медом та маком обходять двір, комори та обкурують все це ладаном. Біля
обори, де стоять корови, господиня посипає насінням дикого маку — «щоб
відьми, його визбируючи, не могли приступити до худоби». На закінчення цього
обходу господар «зарубує» поріг — «щоб звір не міг переступити».
Йдучи в обхід, жінка вбирає собі на голову чоловічу
шапку — «щоб цілий рік ходити простоволосою».
У хаті господиня кладе під скатерку на чотири кути
столу по голівці часнику — «щоб злу силу відігнати».
На сіно, що намощене на покутньому кінці столу, «невинна
душа» (дитина до семи років) кладе три хлібиабо калачі, грудку
соли і ставить велику воскову свічку. Мати виставляє полумиски з
вечерею на стіл, а на сіно, що на покутті біля «вівтаря», ставить горщик з
кутею та узваром.
Хоч діти вже дуже голодні, вони терплять і крізь вікно
уважно дивляться на небо: чи не зійшла вже вечірня зоря, що має сповістити
всім людям про велике чудо — народження Сина Божого!
Увага
до свійських тварин
До хати входить батько і сповіщає родині, що Святий Вечір
уже почався, бо на небі засяла вечірня зоря. Але перш ніж приступити до вечері,
йому треба нагодувати худобу і «запросити гостей». Господар бере миску,
підходить до столу і набирає по кілька ложок кожної страви. Господиня дає
йому хлібину та черпак з медом, а для пса окремо — окраєць хліба і грудку
овечого лою. Тримаючи в руках усі ці «дари», в кожусі, але без шапки батько
виходить з хати. На порозі його зустрічає добрий вартовий господарства —
кудлатий Сірко. Господар урочистим голосом говорить до нього:
— Це той хліб і вівці, що ти доглядав мені весь Божий
рік. Як служитимеш вірно і в цьому році, то в наступному Святому Вечорі ще
більше візьмеш!
З цими словами він — не кидає, а кладе перед псом
хліб і лій, а сам іде до стайні. Господар поставив миску з вечерею на
вікно, а сам узяв у руки хліб і, підходячи до кожної тварини, благословив
її, тричі торкаючися хлібом до голови:
— Благословляю тебе цим святим хлібом і закликаю на тебе
добро, щоб ти звіря не боялася, грому не лякалася та щоб минали тебе чорні
напасті!
Отак поблагословивши, він бере черпак із медом і
малює хрестик межи очима кожної тварини. Після цього, в чисто вимите
дерев'яне корито він сипле з миски вечерю, кришить туди хліб, досипає
борошна, солить сіллю, все це добре перемішує дерев'яною кописткою і розділяє
поміж усіма тваринами, що є в господарстві.
Вдарити сьогодні будь-яку тварину — великий гріх! У
цю ніч, опівночі, всяка німина людською мовою розмовлятиме з Богом. Бог
запитає, як їй ведеться у господаря. Якщо господар не б'є її і добре годує,
вона похвалить його перед Богом, а коли б худоба голодна була і заплакала, то
не поведеться йому з худобою в наступному році.
Після цього господар, якщо має пасіку, відвідує бджіл і дає їм сити. Господиня тим часом відвідує курей, качок, гусей і всіх їх годує вареною пшеницею — «кутею».
Після цього господар, якщо має пасіку, відвідує бджіл і дає їм сити. Господиня тим часом відвідує курей, качок, гусей і всіх їх годує вареною пшеницею — «кутею».
Закликання
злих сил
Повернувшись від худоби, господар знову набирає в
чисту миску по ложці всіх свят-вечірніх страв, зверху ставить кухоль з медом та
склянку з водою і кладе калач, кілька горіхів і яблуко. Все це він тримає лівою
рукою, а праву озброїв бичем від ціпа. Без шапки чоловік виходить за поріг
і стає під дверима. Господиня замкнула за ним двері на засув, погасила
світло і наказала дітям сидіти тихо, не ворушитись. У хаті — напружений
настрій.
Діти вірять, що батькові загрожує небезпека, що він
стоїть віч-на-віч із стихійними силами природи. До нього може з'явитися «гість»
у супроводі цілої зграї голодних вовків. Тим часом господар надворі з вечерею в
руках та бичем викручується «за сонцем», вдивляється у далечінь неба і тричі
басом гукає:
— Морозе, морозе, йди до нас кутю їсти!
Після третього разу він сердито погрожував бичем,
примовляючи:
— Як не йдеш, то не йди і на жито-пшеницю, усяку пашницю.
Іди краще на моря, на ліси та на круті гори, а нам шкоди не роби.
Потім господар запрошував сірого вовка:
— Іди і ти на кутю, сірий вовче, а як не йдеш, то не бери
у нас ні телят, ні ягнят, ані малих поросят!
Нарешті господар просив чорні бурі та злі вітри. Він
щосили гукав у безмежну далечінь нічної темряви, ніби справді хотів, щоб його
почув цей, останній «гість»:
— Чорні бурі та злії вітри, приходьте до нас на Святу
Вечерю! А коли тепер не прийдете на дари Божі, на страви ситі, на горілки
палені, на все велике добро, на яке ми вас просимо, то не приходьте до нас і
влітку та не робіть нам шкоди на ярині і на житі!
Після цих запросин батько повертався до хати, не
оглядаючись, і щільно зачиняв за собою двері. До кінця вечері вже ніхто не
повинен виходити з хати і двері не можна відчиняти.
Спільна
вечеря всього роду
Свята Вечеря — це спільна вечеря всього роду. Навіть
мертві родичі і безвісти загинулі — всі мають у цей вечір зібратися разом, щоб
трапезувати цілим родом.
У пам'ять про своїх мертвих родичів люди ставили для
них кутю та узвар на вікнах, розкидали варений біб по кутках, залишали
немитими ложки та миски після вечері — «щоб душі могли їх лизати для
поживи». Сідаючи на стілець чи на лавку, продували місце — «щоб
не привалити собою мертвої душі», бо в цей вечір «мертвих душ з'являється
сила-силенна! І скрізь вони є: на лавках, на вікнах, на столі та під столом
...»
Господар запрошує всі мертві душі на Свят-Вечерю. Він
бере миску з кутею, ставить її на шматок полотна, запалює свічку і ліпить її до
миски. Все це він бере обома руками і обходить тричі «за сонцем» навколо
столу. Потім ставить миску на стіл, а сам стає на коліна перед образами і молиться
за померлі душі. Жінка і діти наслідують приклад батька, і всі разом
моляться вголос:
Просимо Тебе, Боже, щоб і тих душ до вечері допустив, що
ми про них не знаємо; що в лісі заблудилися, у водах утопилися, в темних нетрях
задушилися. Молимось Тобі, Боже, за тих, що ніхто про них не знає, лягаючи і
встаючи, і дорогою йдучи, ніхто не згадає. А вони, бідні душі, гірко в пеклі
пробувають і цього Святого Вечора чекають. Від нас у цей вечір молитви йдуть і
мертві душі спом'януть!
Перехрестившися тричі, вся родина повторює за батьком другу
молитву — «за себе»:
Господи, захисти худібку мою від звіра, а мене грішного
від віри поганої та від безвір'я — на росах, на водах та на тяжких переходах.
Дякуємо Богові Святому, що поміг нам дочекатися у мирі і спокої цих Божих свят.
Та поможи, Боже, їх у радості відправити і від цих за рік других дочекатись.
Амінь.
Після молитви господар знову бере в руки миску з кутею з
полотном та свічкою і передає її господині, кажучи:
Ми всі, з усього щирого серця і з Божої волі, кличемо
праведні і грішні душі на святу вечерю, даємо їм усе, що маємо, — щоб вони на
тім світі вечеряли, як ми тут. Ми дбаємо і за ті померші душі, що на світі
погибли і порятунку не мали. Нехай Бог прийме для них цю нашу вечерю. Я їх
стільки запрошую і закликаю на цю тайну вечерю, скільки у цім полотні є дірочок
та скільки зернин у солодкій куті Божій. Амінь.
Господиня бере з рук господаря миску, ставить на
стіл, і родина починає вечеряти. Спочатку їдять кутю, а
потім — голубці, вареники,
смажену рибу, капусту —
все, що готувалось, а запивають узваром.Страви
обов’язково мають бути пісними, оскільки Свят-вечір припадає на останній
день пилипівського посту.
Також обов'язково на святковому столі мають бути:
Свічка. Горіння свічки - це свідчення віри,
приналежності людини до Божественного світла. Свічка супроводжує віруючу людину
від Хрещення до смерті. Це - символ готовності людини до зустрічі із Богом,
незалежно від часу і місця, коли Він схоче її покликати до себе.
Сіль. Без неї не можна відчути повноти смаку страви.
Так і людина не може творити справжнього добра, не перебуваючи в гармонії з Богом. Сіль
вказує на внутрішню суть людини.
Часник. Його кладуть на чотири кути столу під
скатертину, щоб відігнати від родини і хати злих духів. Це символ очищення
від гріха, який отруює людське життя, символ родючості і здоров'я.
Коли когось із родини немає вдома, для нього ставлять
миску і кладуть ложку.
Якщо на цей час трапиться стороння людина, його теж запрошують до столу. Гість на Святій Вечері, за віруванням наших предків, приносив щастя в дім.
Якщо на цей час трапиться стороння людина, його теж запрошують до столу. Гість на Святій Вечері, за віруванням наших предків, приносив щастя в дім.
Під час вечері виходити з-за столу не годиться, розмовляти
багато — теж не добре. Першу ложку куті господар підкидає до
стелі — «щоб так ягнята стрибали, як ця пшениця скаче від землі до
стелі!»
Другу ложку куті підкидає — «щоб телята рикали
так, як це зерно стрибає від землі до стелі», атретю — «щоб бджоли
роїлися».
Все під час вечері має віще значення: якщо тінь
на стіні подібна до скирти — буде врожай на хліб, до копиці —
сіна буде багато, до дерева — садовина вродить... Якщо хлопець
під час вечері захоче води напитися, батько йому пити не дасть і скаже:
— Не пий, сину, води за Святою Вечерею, ти — козачого
роду. Як виростеш — у похід підеш слави здобувати, а в походах всяко буває;
буває і так, що спрага мучить. Отож знай: витримаєш спрагу за Святою Вечерею —
ніякі походи не страшні!
Якщо син під час вечері пчихне — батько дарує
йому лоша, бо це знак, що козаком буде. Якщо жпчихне дівчина, то це знак, що
вона в господині збирається, і батько їй теля, буває, дарує — «на щастя».
У центральній та східній Україні діти носять вечерю
до близьких родичів: онуки — до баби і діда, племінники — до тітки і
дядька, хрещеники — до хрещених батьків. Заносячи вечерю, люди нібинамагаються
приєднати живих членів роду до спільної свят-вечірньої трапези. Звичай цей
відбувається так: діти, найчастіше хлопчик з дівчинкою, йдуть до діда й баби з
вузликом. Постукають у двері, переступлять поріг, хлопчик скине шапку і
говорить: «Добрий вечір, з Святим Вечором будьте здорові! Просили тато й
мама і ми вас просимо на вечерю — нате вам вечерю!»
Баба візьме з дитячих рук вузлик і посадить за стіл,
частуючи солодкою кутею чи
медяником. Дід звичайно наділить їх горіхами та дасть по кілька дрібних монет.
Потім баба загорне їм у вузлик свій калач, кілька пиріжків чи вареників — обмінює
вечерю.
На Гуцульщині та на Покутті заможніші ґазди несуть
вечерю до бідніших. Цей звичай по-в'язаний там зі спомином про померлих
родичів.
Після
вечері
Після вечері починаються забави. Малі діти
бігають по долівці, залазять під стіл і там «квокчуть» —«щоб квочки
сідали». Мати їм кидає за це в солому горішки та дрібні гроші.
Звичай оздоблювати ялинку на Різдво Христове походить із
Німеччини. У нас на Україні цей звичай поширений у містах, а в селах, у
селянських родинах, ялинка в хаті на Різдво — рідкість.
Поступово все затихає. Малі діти, набавившись, лягають
спати, а старші понесли вечерю до діда і баби. Батько та мати в напівтемряві
тихим голосом співають: «Бог Предвічний народився ...»
Ворожіння на Свят-вечір
Хлопець, який не хотів, аби до його юнки засилали сватів
інші парубки, йшов увечері до млина, брав три скіпки зі шлюзів, які
перетинали лотоку, загортав їх у ганчірку і таємно втикав у одвірок нареченої,
приказуючи: «Як сеся застава не пущає воду на лотоки, так би (ім'я дівчини) не
пускала сватів, окрім моїх».
Дівчата у свою чергу йшли до прорубу, роздягалися і,
скропившись водою, нашіптували: «Як сеся вода біжит, так би за мнов бігали
сватачі!». Натомість удома розплітали волосся, брали в руки хліб і,
тричі обійшовши оселю, дивились у вікно, де начебто «має показатися доля».
Дехто з юнок вмивав обличчя калиновим соком, щоб завжди
було рум'яним.
Господарі готували для взуття нові солом'яні
вустилки, котрі носили до Василя,
потім перевертали їх на другий бік, а після Водохреща ними
підкурювали корів, котрі хворіли.
На Лівобережній Україні хлопці та дівчата робили для
правого чобота вустилки з сіна, що лежало на покуті, а напередодні Нового року
вустилку клали під подушку, приповідаючи: «Хто мені судиться, той сю ніч
присниться».
Крім того, дівчата мили посуд і виносили його на
вулицю, постукуючи в миски; звідки одізветься пес, туди піде заміж. Потім підходили
до вікон сусідів: якщо чули слово «сядь» — не пощастить вийти заміж, а
коли «йди» — в цьому році прийдуть свати. Якщо дівчина хотіла побратися з
хлопцем, то підходила до хліва і слухала, як поводять себе свині: тихо
сплять — в родині буде лад, а коли кричать — у сім'ї будуть часті сварки.
Ворожили і в такий спосіб. Дівчата, пов'язавши
вузлами хустини, клали їх у ночви й імітували руками, начебто палають
збіжжя — чиї хустки випали на долівку, ті юнки підуть заміж. Після цього клали
на столі різні речі (сокиру, ножиці, чарку тощо), із зав'язаними очима
почергово підходили — до якої речі доторкнулася, таким на вдачу буде
майбутній чоловік.
Крім молоді, ворожили й старші люди, їх переважну
турбувало, скільки кому жити. Ставши між лампадкою і свічкою, дивилися, чи
буде подвійна тінь; якщо тільки одна, то це на швидку смерть.
Діти в цей час удосталь гралися на розстеленій долі
соломі, відтворюючи звуки домашньої птиці чи сценки збирання грибів у лісі. Щоб
діти не плакали («бо будуть цілий рік каверзувати»), їм давали гризти горіхи,
аби «не боліли зуби». Проте суворо забороняли їсти надворі, бо «птиця
постійно клюватиме зерно в посівах». У цей день намагалися не ходити в позички,
щоб «не жебракувати цілий рік».
Немає коментарів:
Дописати коментар