У новій
Концепції молодшої школи є позиції, які відствоювала наша група (25 дітей (ми
пропонували 24), поділ з 20 (ми пропонували з 18), інтеграція предметів,
зменшення навантаження, універсальність вчителя), ТОМУ ми маємо надію, тому
приділяємо увагу проблемі, тому намагаємося зупинити вкрай невдалі пропозиції
Концепції. Зокрема, уведення нового шкільного предмету.
СВІТОЗНАВСТВО
— "калька" з нерозуміння предмету вивчення природознавства, з завдань
виховання здорового способу життя та суті процесу інтеграції шкільних
предметів.
Є небезпека
отримати новий шкільний предмет без предмету вивчення.
Немає предмету "Я і світ", немає предмету "Охорона здоров’я", як немає інтеграції мистецтва з математикою через розмальовку зайчиків з задачі.
Немає предмету "Я і світ", немає предмету "Охорона здоров’я", як немає інтеграції мистецтва з математикою через розмальовку зайчиків з задачі.
Вибачте за
бурхливий початок з запереченнями. Хочу привернути вашу увагу: батьків, тому що
все, так чи інакше, ляже на ваші плечі; вчителів молодшої школи, тому що
критика змін заради критики не є конструктивом; вчителів середньої і старшої,
тому що вказувати потім на молодшу як на винувату у всіх ваших невдачах, буде
не дуже доречно.
Завершу
коротко думку з математикою і мистецтвом. Інтеграція мистецтва і математика ще
й як можлива: числа Фібоначчі, золотий перетин (січення) Да Вінчі; закони
композиції тощо. При чому тут розмальовки? Я не закликаю вчити в 1 класі ні
числа Фібоначчі, ні золотий перетин. Я прошу перестати підміняти поняття і
категорії мислення, не руйнувати з дитинства мозок дитини, називаючи цей процес
руйнації формуванням наукового мисленння.
Підміняти
реальність говорінням на задану тему вже стало нормою педагогічного середовища.
В обговореннях Концепції вчителі молодшої школи в один голос наголошують на
зв’язку між шкільним предметом "охорона здоров’я" і здоров’ям
школярів. Ми всі свідки різкого зниження рівня здоров’я школярів останні 20
років і підвищення рівня захворюваності http://www.health.gov.ua/…/43b1706f2a42e62bc2256ddc0039a330… Це
приблизно час, який в школах уведено прдемет "охорона здоров’я".
Вчителі мають на увазі цей зв’язок?
НЕ втомлююся повторювати: піклування про здоров’я школярів, виховання здорового
способу життя, ТАК САМО як і етика, — Є НОРМОЮ КОЖНОГО УРОКУ, КОЖНОЇ ХВИЛИНИ
ЖИТТЯ ШКОЛИ. Ні "охорона здоров’я", ні "етика" не можуть
бути окремими шкільними предметами. Ви ж не очікуєте від дитини, що вона
постійно проводитиме хімічні досліди, наприклад, з іжею, або писатиме реферат,
наприклад, на тему вашого спілкування за обідом. На ці речі в дитини є окремі
шкільні предмети. ЗДОРОВ’Я і ПОВЕДІНКА - те, що завжди і всюди.
Резюмую: я
підтримую (бо давно це відствоюю) "знешкодженя" як окремих шкільних
предметів "охорона здоров’я" та "етика" з одночасним
формуванням у вчителів та керівників шкіл, у всього життя школи
здоров’язбережувального виховання та підтримки статусу вчителя як носія норм
етики.
НЕбезпека!
Інтеграція декількох предметів в один новий шкільний предмет
"світознавство", що є, безперечно, гарним наміром, може призвести до
протилежного очікуваному результату.
1. неможливо
формувати наукове мислення в ході вивчення шкільного предмету, де відсутній
предмет вивчення; (Спробуємо перекласти, що завжди допомагає. Наприклад, наше
"природознавство" російською "естествознание", англійською
"science". Вони ж історично (від Аристотеля) - фізика (що у ті часи
було рівнозначно "філософія", тому що завдання було одне - зрозуміти
закони Всесвіту). Що таке "світознавство"? "Мирознание",
"миропонимание"? Що очікуємо в результаті і які методи дослідження
пропонуємо дітям? У природознавсті і очікувані результати - знання і вміння, і
процес - пізнання, і методи, якими досягається процес і результат, зрозумілі і
апробовані (!!). Маємо спитати, вивчаємо світ чого? Далі самі.
ПРИРОДОЗНАВСТВО
2. розставте
пріоритети! - не назва має значення (назва вже є - ПРИРОДОЗНАВСТВО), необхідний
чіткий перелік очікуваного результату: що має знати дитина, якими вміннями
володіти, тоді інтеграція сама себе виявить, зміст сформується, а вчитель
знатиме, що робити, що вчити. По великому рахунку, чіткі вимоги до знань, вмінь
і навичок дітей знімають частково і проблему підручників
3. МІНІМУМ
шкільних предметів - МАКСИМУМ якості розуміння дитиною, ДЕ вона знаходить, ЩО
зараз вчить, ЯКІ питання виникають. Для того, щоб навчити дитину необхідних
життєвих умінь - розрахуватися карткою, оцінити погоду і відповідно вдягнутися
тощо, - немає потребу вводити у розклад нові предмети! Необхідно дуже мало:
самому вчителю знати про це і хотіти вчити дітей.
Моя спроба
допомогти молошій школі не вирішую головну проблему - КАДРИ. В молодшу школу
немає черг... А мали б бути! Держава має технології як це зробити. З чергами у
поліцію ж вийшло!
Бажаю всім
вчителям молодшої шкои віри у себе!
Коли ви заходите в клас, жодна дитина не має задачі контролювати виконання вами всієї дурні, що накопичилася за ці роки в організації освіти
Коли ви заходите в клас, жодна дитина не має задачі контролювати виконання вами всієї дурні, що накопичилася за ці роки в організації освіти
Олена Князева,
голова
ВГО "Асоціація вчителів
біології України", вчитель-методист,
кандидат
педагогічних наук
Немає коментарів:
Дописати коментар