неділя, 10 квітня 2016 р.

ПРИРОДОЗНАВСТВО — НЕ "СВІТОЗНАВСТВО"

У новій Концепції молодшої школи є позиції, які відствоювала наша група (25 дітей (ми пропонували 24), поділ з 20 (ми пропонували з 18), інтеграція предметів, зменшення навантаження, універсальність вчителя), ТОМУ ми маємо надію, тому приділяємо увагу проблемі, тому намагаємося зупинити вкрай невдалі пропозиції Концепції. Зокрема, уведення нового шкільного предмету.
СВІТОЗНАВСТВО — "калька" з нерозуміння предмету вивчення природознавства, з завдань виховання здорового способу життя та суті процесу інтеграції шкільних предметів.

Є небезпека отримати новий шкільний предмет без предмету вивчення.
Немає предмету "Я і світ", немає предмету "Охорона здоров’я", як немає інтеграції мистецтва з математикою через розмальовку зайчиків з задачі.
Вибачте за бурхливий початок з запереченнями. Хочу привернути вашу увагу: батьків, тому що все, так чи інакше, ляже на ваші плечі; вчителів молодшої школи, тому що критика змін заради критики не є конструктивом; вчителів середньої і старшої, тому що вказувати потім на молодшу як на винувату у всіх ваших невдачах, буде не дуже доречно.

Завершу коротко думку з математикою і мистецтвом. Інтеграція мистецтва і математика ще й як можлива: числа Фібоначчі, золотий перетин (січення) Да Вінчі; закони композиції тощо. При чому тут розмальовки? Я не закликаю вчити в 1 класі ні числа Фібоначчі, ні золотий перетин. Я прошу перестати підміняти поняття і категорії мислення, не руйнувати з дитинства мозок дитини, називаючи цей процес руйнації формуванням наукового мисленння.
Підміняти реальність говорінням на задану тему вже стало нормою педагогічного середовища. В обговореннях Концепції вчителі молодшої школи в один голос наголошують на зв’язку між шкільним предметом "охорона здоров’я" і здоров’ям школярів. Ми всі свідки різкого зниження рівня здоров’я школярів останні 20 років і підвищення рівня захворюваності http://www.health.gov.ua/…/43b1706f2a42e62bc2256ddc0039a330… Це приблизно час, який в школах уведено прдемет "охорона здоров’я". Вчителі мають на увазі цей зв’язок?

НЕ втомлююся повторювати: піклування про здоров’я школярів, виховання здорового способу життя, ТАК САМО як і етика, — Є НОРМОЮ КОЖНОГО УРОКУ, КОЖНОЇ ХВИЛИНИ ЖИТТЯ ШКОЛИ. Ні "охорона здоров’я", ні "етика" не можуть бути окремими шкільними предметами. Ви ж не очікуєте від дитини, що вона постійно проводитиме хімічні досліди, наприклад, з іжею, або писатиме реферат, наприклад, на тему вашого спілкування за обідом. На ці речі в дитини є окремі шкільні предмети. ЗДОРОВ’Я і ПОВЕДІНКА - те, що завжди і всюди.

Резюмую: я підтримую (бо давно це відствоюю) "знешкодженя" як окремих шкільних предметів "охорона здоров’я" та "етика" з одночасним формуванням у вчителів та керівників шкіл, у всього життя школи здоров’язбережувального виховання та підтримки статусу вчителя як носія норм етики.
НЕбезпека! Інтеграція декількох предметів в один новий шкільний предмет "світознавство", що є, безперечно, гарним наміром, може призвести до протилежного очікуваному результату.

1. неможливо формувати наукове мислення в ході вивчення шкільного предмету, де відсутній предмет вивчення; (Спробуємо перекласти, що завжди допомагає. Наприклад, наше "природознавство" російською "естествознание", англійською "science". Вони ж історично (від Аристотеля) - фізика (що у ті часи було рівнозначно "філософія", тому що завдання було одне - зрозуміти закони Всесвіту). Що таке "світознавство"? "Мирознание", "миропонимание"? Що очікуємо в результаті і які методи дослідження пропонуємо дітям? У природознавсті і очікувані результати - знання і вміння, і процес - пізнання, і методи, якими досягається процес і результат, зрозумілі і апробовані (!!). Маємо спитати, вивчаємо світ чого? Далі самі. 

ПРИРОДОЗНАВСТВО
2. розставте пріоритети! - не назва має значення (назва вже є - ПРИРОДОЗНАВСТВО), необхідний чіткий перелік очікуваного результату: що має знати дитина, якими вміннями володіти, тоді інтеграція сама себе виявить, зміст сформується, а вчитель знатиме, що робити, що вчити. По великому рахунку, чіткі вимоги до знань, вмінь і навичок дітей знімають частково і проблему підручників

3. МІНІМУМ шкільних предметів - МАКСИМУМ якості розуміння дитиною, ДЕ вона знаходить, ЩО зараз вчить, ЯКІ питання виникають. Для того, щоб навчити дитину необхідних життєвих умінь - розрахуватися карткою, оцінити погоду і відповідно вдягнутися тощо, - немає потребу вводити у розклад нові предмети! Необхідно дуже мало: самому вчителю знати про це і хотіти вчити дітей.

Моя спроба допомогти молошій школі не вирішую головну проблему - КАДРИ. В молодшу школу немає черг... А мали б бути! Держава має технології як це зробити. З чергами у поліцію ж вийшло!

Бажаю всім вчителям молодшої шкои віри у себе!
Коли ви заходите в клас, жодна дитина не має задачі контролювати виконання вами всієї дурні, що накопичилася за ці роки в організації освіти 


Олена Князева
голова ВГО "Асоціація вчителів
 біології України", вчитель-методист, 
кандидат педагогічних наук

Немає коментарів:

Дописати коментар